Βιωματικές Δράσεις με παιδιά και γονείς

  1. Το όνομά σου, η καταγωγή σου (18 Μαρτίου) 
  2. Ο κόσμος στη βαλίτσα μου (28 Μαρτίου) ΕΔΩ 
  3. Η γιορτή των πολιτισμών (παραδοσιακοί χοροί διαφόρων χωρών) 16 Απριλίου και 12 Ιουνίου Στ’ τάξη ΕΔΩ
  4. Μηνύματα στον τοίχο (21 Μαΐου) ΕΔΩ
  5. Χτίζοντας μουσικές γέφυρες (22 Μαϊου) ΕΔΩ 

 

Ψηφιακές Δράσεις με παιδιά

  1. Padlet για την παγκόσμια ημέρα βιβλίου ( 2 Απριλίου) ΕΔΩ 
  2. Παραμύθι Fazzy (power point) ΕΔΩ
  3. Ψηφιακή αφίσα με μηνύματα σεβασμού διαφορετικότητας και συμπερίληψης (28 Μαϊου) ΕΔΩ 

Στόχοι

  • Εξοικείωση μαθητών με την έννοια της πολιτισμικής διαφορετικότητας
  • Διασφάλιση της ισότητας πρόσβασης όλων των συμμετεχόντων ανεξαρτήτου εθνικότητας, θρησκείας, φύλου και άλλων παραγόντων
  • Βελτίωση γλωσσικών, ψηφιακών και ερευνητικών δεξιοτήτων μέσα από τη συνεργασία και την αλληλοβοήθεια
  • Υποστήριξη στην προσαμοργή και ένταξη των αλλοσαπών μαθητών στο περιβάλλον της εκπαιδευτικής κοινότητας
  • Πρόκληση δημιουργικών ικανοτήτων των μαθητών
  • Προώθηση της διαπολιτισμικής επικοινωνίας για την κατάρριψη στερεοτύπων και την προώθηση της συμπερίληψης
  • Επίδειξη ενσυναίσθησης και σεβασμού προς διαφορετικές κουλτούρες


Περιγραφή Βιωματικών Δράσεων

Το όνομά σου, η καταγωγή σου (18 Μαρτίου):

Ρωτάμε τα παιδιά το όνομά τους και βρίσκουμε την καταγωγή τους.

Έτσι εξοικειώνουμε τα παιδιά με την έννοια της πολιτισμικής διαφορετικότητας και εντάσσουμε τους αλλοδαπούς μαθητές στο περιβάλλον της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Ο κόσμος στη βαλίτσα μου (28 Μαρτίου): Είναι ένα δημιουργικό παιχνίδι που ενθαρρύνει τα παιδιά να εξερευνήσουν τις διαφορετικές κουλτούρες και παραδόσεις από όλον τον κόσμο. 

Οι μαθητές έφεραν ένα αντικείμενο από το σπίτι τους που αντιπροσωπεύει τη χώρα τους, όπως αντικείμενα τέχνης, τυπικά είδη τροφής, κοσμήματα, οικιακά σκεύη κ.α. Εξήγησαν τη σημασία του κάθε αντικειμένου, σχολιάζοντας τις ομοιότητες και διαφορές των πολιτισμών.

Η γιορτή των πολιτισμών (παραδοσιακοί χοροί και τραγούδια διαφόρων χωρών – 5 και 6 Απριλίου και 12 Ιουνίου): Τα παιδιά της ΣΤ και Β  γνώρισαν χορούς και τραγούδια από διαφορετικές χώρες, μέσω του προγράμματος eTwinning Ήταν μια ευκαιρία έκφρασης καλλιτεχνικής δημιουργίας, ψυχαγωγίας και επικοινωνίας.

Οι χοροί και τα τραγούδια λειτούργησαν ως μέσο πολυπολιτισμικής ανταλλαγής, όπου οι διαφορετικές κουλτούρες μπόρεσαν να μοιραστούν τις παραδόσεις.

Οι μαθητές της Στ τάξης συμμετείχαν στο παιδικό φεστιβάλ που οργάνωσε το “Εργαστήρι Παραδοσιακού Χορού Δασκάλων και Νηπιαγωγών Θεσσαλονίκης” με χορούς από όλη τη Ελλάδα και ήρθαν σε επαφή με παιδιά άλλων χορευτικών συλλόγων , ανάμεσά τους και συλλόγους από Ειδικά Δημοτικά Σχολεία και ΑΜΕΑ, Τα παιδιά της Στ τάξης ανεξάρτητα από τη χώρα καταγωγής τους( Ελλάδα, Αλβανία, Τσεχία, Σερβία, Βουλγαρία, Ρωσία και Γεωργία) ή την εθνότητα/κοινότητα (Ρομά) ένωσαν τα χέρια και χόρεψαν με την ψυχή τους  

Μηνύματα στον τοίχο (21 Μαϊου): Οι μαθητές όλου του σχολείου έγραψαν στους τοίχους μηνύματα και λέξεις στη γλώσσα της χώρας καταγωγής τους (καλημέρα, αγάπη, ειρήνη, φιλία κ.α.).

Η δράση αυτή διασφάλισε την αυτοέκφραση και την ισότητα πρόσβασης όλων των συμμετεχόντων ανεξαρτήτου εθνικότητα, θρησκείας, φύλου και άλλων παραγόντων.

Χτίζοντας μουσικές γέφυρες (22 Μαΐου): Μία μουσική παρουσίαση των πνευστών μουσικών οργάνων από τη συμφωνική ορχήστρα του δήμου Θεσσαλονίκης. Μέσα από τη μοναδικότητα του κάθε οργάνου παράγεται ο συλλογικός ήχος της συμφωνικής ορχήστρας, με την καθοδήγηση του μαέστρου που δίνει τον τόνο συνεργασίας και επιλύει διαφορές. Οι μαθητές γνώρισαν πως είμαστε και μεις όλοι διαφορετικοί όπως τα μουσικά όργανα, ένα πολυφωνικό, πολυπολιτισμικό σύνολο που οφείλουμε στο σχολείο τώρα και αργότερα στην κοινωνία να συνεργαστούμε και να παράξουμε έργο. Οι δάσκαλοι είναι οι μαέστροι που βοηθούν και συμπαραστέκονται σε κάθε βήμα τους μαθητές τους. 


Περιγραφή Ψηφιακών Δράσεων 

 Padlet για την παγκόσμια ημέρα βιβλίου (2 Απριλίου):

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου, γνωρίσαμε ποιητές από διαφορετικές χώρες (Τουρκία, Ρωσία, Ελλάδα, Κύπρο).

Επειδή τα ποιήματα είναι μια εξαιρετική πηγή έμπνευσης και φαντασίας, επιδείξαμε στα παιδιά την ενσυναίσθηση και τον σεβασμό προς διαφορετικές κουλτούρες και τα ενθαρρύναμε να εκφράσουν τα συναισθήματά τους με ελευθερία και αυθεντικότητα.

Παραμύθι Fazzy, story tale (power point) (28 Μαϊου): Αρχικά έγινε παρακολούθηση της ιστορίας με αφήγηση από εκπαιδευτικό. Στη συνέχεια τα παιδιά με τις χνουσομπαλίτσες ένιωσαν τη ζεστασιά και αντάλλαξαν θετικά συναισθήματ το ένα με το άλλο. Κατόπιν έπαιξαν το παιχνίδι συναισθημάτων με τη ζεστή και την ψυχρή χνουδομπαλίτσα και ακολούθησε αναστοχασμός της δράσης.

Ψηφιακή αφίσα (28 Μαϊου): Στο τέλος ως αξιολόγηση του προγράμματος.

Δημιουργούμε με τους μαθητές ψηφιακές αφίσες με μηνύματα συμπερίληψης και σεβασμού της διαφορετικότητας.

Στόχος είναι να προωθήσουμε την κατανόηση, την ανοχή και την αμοιβαία αλληλεπίδραση μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών και κοινοτήτων.

 

Αξιολόγηση Προγράμματος

Οι μαθητές του σχολείου μας ωφελήθηκαν, επειδή συμμετείχαν με ενθουσιασμό σε καλλιτεχνικές δραστηριότητες (χορός, τραγούδι, ποίηση, δραματοποίηση), παρατήρησαν πολιτισμικές διαφορές και ομοιότητες και τελικά εκτίμησαν τη διαφορετικότητα ως αξία, χρησιμοποίησαν τις καινούριες γνώσεις για να αυτοβελτιωθούν, να αυξήσουν την ανεκτικότητά τους και να βελτιώσουν την επικοινωνία μεταξύ τους.

Η ενίσχυση της πολιτισμικής συνείδησης σε παιδιά δημοτικού θεωρήθηκε δύσκολος στόχος. Όμως οι μαθητές απέδειξαν ότι μπορούν να συνεργαστούν, να παίρνουν πρωτοβουλίες, να είναι δημιουργικοί και ανοιχτόμυαλοι.