Παρόλη την ύπαρξη κακών πρακτικών σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, είναι ενθαρρυντικό πως ερευνητές και εκπαιδευτικοί διεθνώς, έχουν καταφέρει να φέρουν ουσιαστική αλλαγή στην εκπαίδευση που λαμβάνουν πολλά παιδιά. Στα σχολεία που εφαρμόζονται οι πρακτικές αυτές, οι οποίες παρουσιάζονται στην συνέχεια, τα θετικά αποτελέσματα στους/στις μαθητές/τριες ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων είναι ολοφάνερα.
 
•Κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό καθώς  η άγνοια του εκπαιδευτικού προσωπικού σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης επηρεάζει αρνητικά τους/τις μαθητές/τριες, ενώ αντίθετα η ειδίκευση σε αυτά ωφελεί τόσο τον μαθητικό πληθυσμό και τις οικογένειες τους όσο και την κοινωνία.
•Συμμετοχή της οικογένειας:  Όταν οι γονείς συμμετέχουν στο σχολικό πρόγραμμα, αποκτούν οικειότητα με τις σχολικές δραστηριότητες, με αποτέλεσμα να μπορούν να βοηθήσουν πιο αποτελεσματικά τα παιδιά τους και να ενισχύσουν την επίδοσή τους. Επιπλέον, ο αυξημένος διάλογος και η επικοινωνία μεταξύ της οικογένειας και του σχολείου συμβάλλει στην αντιμετώπιση ακαδημαϊκών προβλημάτων όπως και προβλημάτων συμπεριφοράς των παιδιών 
•Συμπερίληψη της κουλτούρας τους μέσα στις σχολικές τάξεις.
•Συμμετοχή στις αποφάσεις ώστε όταν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα, να μην παίρνονται αποφάσεις για αυτούς από άλλους, αλλά να δημιουργούνται συνεργασίες μαζί τους για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για την επίλυση θεμάτων που αφορούν τους/τις Ρόμα είναι να συμπεριλαμβάνονται στην συζήτηση οι ίδιοι/ιες, ώστε να μπορούν να βρουν την καταλληλότερη λύση για τα πρόβλημα τους, καθώς αυτοί/ες τα βιώνουν και τα κατανοούν καλύτερα από οποιονδήποτε/οποιαδήποτε άλλο/η. 
 
Ως εκπαιδευτικοί μπορούμε: 
  • Ενημερωνόμαστε με προσωπικό διάβασμα για το τι προτείνει η έρευνα και η βιβλιογραφία σε σχέση με τη διδασκαλία μαθητών από ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και συμμετέχουμε σε σεμινάρια και προγράμματα που θα ωφελήσουν στη διδασκαλία μας
  • Καλλιεργούμε την ανάπτυξη εμπιστοσύνης με τους μαθητές, δηλώνουμε την διαθεσιμότητά μας να συζητήσουμε, προσεγγίζουμε με συναίσθηση και μειώνουμε τυχόν στάσεις και σχόλια που υποβιβάζουν τους μαθητές.
  • Δίνουμε έμφαση στα δυνατά στοιχεία των μαθητών (κλίσεις, ταλέντα, επιθυμίες), τα οποία επιδιώκουμε να εμπλέξουμε και να αναδείξουμε στη μαθησιακή διαδικασία.
  • Διευκολύνουμε την πρόσβαση των γονέων σε πληροφορίες για τις υποστηρικτικές υπηρεσίες, τους θεσμούς και τις εναλλακτικές εκπαιδευτικές επιλογές. Υποστηρίζουμε ιδιαίτερα τους γονείς με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο (γραπτές οδηγίες, μεταφρασμένες οδηγίες, εξεύρεση διαμεσολαβητών).
  • Σε συνεργασία με τους συναδέλφους μα;, προσπαθούμε να βρούμε και να δώσουμε κίνητρα στους μαθητές που κινδυνεύουν
    να διαρρεύσουν, προκειμένου να παραμείνουν στο σχολείο.

 

Πηγές
Οδηγός για Εκπαιδευτικούς για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Σχολικής Διαρροής του Δήμου Αμπελοκήπων Μενεμένης (2019)

Διαπολιτισμική Επικοινωνία και συμπερίληψη παιδιών Ρομά

Τα παιδιά Ρομά στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα